Vedruna Catalunya Educació i professionals de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona presenten noves eines de cribratge per a la detecció de la dislèxia i la discalcúlia
L’equip de psicopedagogs de la xarxa d’escoles de la Fundació Vedruna Catalunya Educació juntament amb professionals de la Unitat de Trastorns de l’Aprenentatge Escolar (UTAE) de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, han fet públiques noves eines de cribratge que poden ser de gran utilitat per tal de detectar en edats primerenques possibles trastorns relacionats amb el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura i de la numeració i el càlcul a les escoles.
En l’acte, en format webinar virtual, conduït per Ismael Perálvarez i Mar Herrero, de l’equip psicopedagògic de Vedruna Catalunya Educació, i per Anna López, neuropsicòloga infantil de la UTAE i adjunta al Servei de Neurologia de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, hi han participat gairebé 4oo persones vinculades a l’àmbit educatiu, psicopedagògic i també hospitalari.
El projecte conjunt entre ambdues institucions, fruit d’un conveni de col·laboració que es va iniciar el 2012, ha permès dur a terme un treball d’investigació científica que ha portat a desenvolupar eines per a la detecció precoç que, en el marc d’un projecte d’escola inclusiva, son un pas més per garantir una educació integral de tots els i les alumnes.
Les escoles Vedruna ja compten amb un itinerari psicopedagògic que té com a objectiu principal acompanyar el creixement personal dels alumnes adaptant-se a les diferents capacitats i possibilitats. Aquest itinerari engloba actuacions que van des de l’esmentada detecció precoç fins a la mateixa orientació professional dels alumnes , passant per aspectes com les tècniques d’estudi , de cohesió de grup o de desenvolupament cognitiu.
Ara, amb l’experiència , bagatge i trajectòria pedagògica, i de la mà de l’equip de professionals de l’Hospital de Sant Joan de Déu, s’ha fet un pas més elaborant dues eines de cribratge que es poden emprar a P5 de l’Educació Infantil, i que consten de tres materials diferenciats i organitzats en blocs. Acompanyen el material la guia i el manual per al docent, i també material de suport.
L’objectiu és tenir un primer filtratge en el procés d’aprenentatge de la lectoescritura i de la numeració i càlcul, així com de possibles dificultats atencionals a finals de P5 . Aquestes dades poden ajudar a reduir els efectes d’una deficiència o possible trastorn a partir d’una intervenció primerenca, poden facilitar la implementació de mesures d’atenció a la diversitat i optimitzar el desenvolupament integral de l’alumne/a.
Tant els resultats de la recerca com les mateixes eines de cribratge que s’han presentat es posen a disposició de centres educatius, fundacions, entitats i/o institucions que en vulguin fer ús i es podran descarregar des del web de la Fundació Vedruna Catalunya
Des de la fundació s’ha remarcat la necessitat de sumar sinergies per tal de superar com a societat totes les adversitats, i esdevenir capaços de formar ciutadans responsables que vulguin transformar el món. Qualsevol pas en aquest sentit, pot esdevenir un gran avenç.